start / Aktualności

POZNAJ NASZYCH PARTNERÓW - ADIDAS

POZNAJ NASZYCH PARTNERÓW - ADIDAS

Charakterystyczne trzy paski zna każdy. W Polsce "adidasami" nazywa się wszelakie obuwie sportowe – bo przez jakiś czas to buty Adidasa były dla nas najłatwiej dostępne i tak już się przyjęło. Dzisiaj marka święci swoje największe tryumfy i jest warta najwięcej w historii. Jednocześnie pozostaje synonimem jakości.
Adidas to marka kultowa, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Choć nie ma tak efekciarskich reklam jak Nike, to i tak wiedzie prym wśród sportowych gigantów. A wszystko zaczęło się od dwóch braci, którzy szybko wspólnie założyli firmę. Dzisiaj zaś, po 93 latach, od kiedy Adi Dassler wyprodukował pierwsze buty, Adidas świętuje czas gdy jest najdroższą marką w swojej historii.

Adidas AG założona została w 1924 roku przez braci Adolfa i Rudolfa Dasslerów jako Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Początki nie były łatwe. Pierwsze buty Adi Dassler – jeden z braci – stworzył już w 1920 roku, tuż po I wojnie światowej, kiedy wszystkiego brakowało. Miał wtedy 20 lat. Po 4 latach do Adiego dołączył Rudolf, jego brat. Ten pierwszy skupiony był na sporcie i robieniu jak najlepszych produktów, ten drugi zaś był biznesmenem. 

Dasslerowie szybko dostali się na szczyt: pierwszy raz ich produkty trafiły na olimpiadę w Amsterdamie w 1928 roku. Przełom nastąpił jednak dopiero 8 lat później. Wówczasodbyła się olimpiada w Berlinie. Adi Dassler śledził zawodników, którzy mogą na niej wystąpić, już wcześniej. Nie obchodziła go wielka polityka, naziści i napięcia między krajami – chciał tylko, by jego buty nosiło jak najwięcej najlepszych atletów.

Wówczas też Dassler dostrzegł Jessie Owensa – legendę, która wygrała wtedy swój czwarty złoty medal olimpijski, jako pierwsza osoba w historii. Dassler chciał za wszelką cenę dotrzeć do Owensa. Trener gwiazdy jednak się sprzeciwiał: twierdził, że noszenie przez czarnoskórego Amerykanina niemieckich butów będzie niosło za sobą zbyt duże koszty polityczne. Ostatecznie jednak, przed rozpoczęciem olimpiady, Adi dostarczył Owensowi 3 pary. Po trzeciej atleta stwierdził, że w innym obuwiu biegać nie chce. Jego rekord był punktem przełomowym również dla Adidasa, bo znacznie przyczynił się do promocji Dasslerów w krajach innych niż Niemcy. 

Bracia przestali ze sobą współpracować w 1947 r. Adi Dassler zarejestrował po raz pierwszy swoją firmę w 1949 roku. Nazwę zaczerpnął, oczywiście, od imienia i pierwszego członu nazwiska: Adi Dassler. W tym samym czasie Rudolf założył innego sportowego giganta: Pumę. Wtedy też zaczęła się rywalizacja obu firm o prym na rynku. Zarówno Adidas jak i Puma ubierały wtedy olimpijczyków i członków reprezentacji Niemiec w piłkę nożną. Adi Dassler znowu jednak dokonał przełomu: w 1954 roku jego buty nosiła właśnie reprezentacja Niemiec, która w finale Mistrzostw Świata pokonała niespodziewanie Węgry. Osiem lat później, w 1962, podczas MŚ w Chile, buty Adidasa mają już zawodnicy podczas wszystkich 32 meczów. Rok później zaczynają powstawać piłki, a Adidas na stałe zapisuje się w sportowej historii. 

Po Adim Dasslerze Adidasa przejął jego syn, Horst Dassler. Ten jednak zmarł w 1987 roku i firma została przejęta przez Bernarda Tapie, francuskiego przemysłowca. Tapie szybko popadł w kłopoty, odsprzedał Adidasa francuskiemu bankowi, a od niego z kolei spółkę przejął Robert Louis-Dreyfus – biznesmen, właściciel drużyny Olympique Marsylia, prezes adidasa do 2009 roku – wówczas Dreyfus zmarł. Udało mu się jednak dokonać kilku sukcesów – rozbudować firmę na cały glob, a także wprowadzić ją na giełdę we Frankfurcie w 1995 roku. 

Jednocześnie ewoluowało logo. Od klasycznych trzech pasków, które stworzył Adi Dassler, nawiązującego do wzmocnienia buta z trzech wąskich skórzanych pasków (właśnie w takich butach, z potrójnym wzmocnieniem, Franz Beckenbauer sięgał po tytuł mistrzów świata zdobytego przez RFN w 1974 roku) aż do futurystycznych wizji towarzyszących marce SLVR. Logo w zamyśle Dasslera miało być proste i łatwo dostrzegalne, gdy olimpijczycy będą w nim zdobywać kolejne rekordy. To niewątpliwie się udało. W latach '60 powstała zaś słynna koniczyna (często przerabiana na marihuanę), również z trzema paskami. Tym logo były firmowane inne, niesportowe ubrania adidasa. Miał to być symbol różnorodności adidasa. I tak też zostało do dzisiaj – koniczynką oznakowane są popularne ciuchy z serii Originals.

Dziś firma jest podzielona na trzy części: Adidas Sport, Adidas Classic, Adidas Style. Znakiem firmy Adidas są trzy paski, które są umieszczane na ich produktach np. na ramionach strojów piłkarskich. Poza obuwiem i odzieżą potentat produkuje sprzęt sportowy, np. rękawice i piłki.

Sportowych sukcesów Adidas ma ogromnie dużo, dlatego zapewne nie dziwi fakt, że od jakiegoś czasu próbuje też swoich sił… w modzie. W zasadzie i tak wiele produktów Adidasa, jak buty Redkord i Superstar czy klasyczne, oldschoolowe dresy z trzema paskami, są legendarne i modne na całym świecie. Ale Adidas idzie dalej i nawiązuje współpracę z projektantami mody. Do tej pory swoją serię z trzema paskami mieli: Stella McCartney, projektant z domu mody Dior Raf Simons czy awangardowy Jeremy Scott. Dwa lata temu Adidas tworzył SLVR – zwykłą, modową markę ubrań. Obecną, nieco futurystyczną kolekcję inspirowano filmem "Metropolis". W ofercie są chociażby męskie marynarki czy koszule i płaszcze. Wszystko w konwencji elegancji, ale ze sportowym i lekko awangardowym sznytem. Czyli zupełna odwrotność tego, jak adidas zaczynał. 

Tak potężny partner to ogromny sukces Football Academy. Dla FA to przede wszystkim wsparcie w zakresie dostarczania najwyższej jakości bezpiecznego i dopasowanego do wieku naszych piłkarzy sprzętu treningowego w bardzo preferencyjnych cenach. To także udział w wielu akcjach promocyjnych marki adidas, co bardzo pozytywnie wpływa na nasz wizerunek i buduje zaufanie klientów.

Dzięki naszej kooperacji mieliśmy szansę między innymi wyznaczyć zawodników Football Academy, którzy podczas EURO 2012 w Polsce pełnili funkcję dzieci  podających piłki w meczach rozgrywanych we Wrocławiu i Poznaniu.

(w tekście wykorzystano materiały źródłowe pochodzące z bloga Adidas Group, fragmentów książki "Sneaker Wars" o kulisach powstania Adidasa autorstwa Barbary Smit, opracowań prasowych portalu natemat.pl, "Pulsu Biznesu" i "Newsweeka")

<< wstecz dalej >>

udostępnij